Blikopener
hogescholen, partners in innovatie

Opinie

Kennis van Hasselt tot Harvard naar KMO’s brengen

 
Ben Lambrechts is algemeen directeur bij Hogeschool PXL

Ben Lambrechts is algemeen directeur bij Hogeschool PXL

Op 1 maart 2019 besliste de Vlaamse Regering om gespreid over vier jaar 16,6 miljoen euro vrij te maken voor kennisdiffusie van de Vlaamse hogescholen naar KMO’s en socialprofitorganisaties. Vlaamse ondernemingen waren vragende partij voor meer innovatiekennis, en hogescholen kunnen hen als een vertrouwde partner hierin met resultaat bijstaan.

Onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten zijn de decretale kernopdrachten van iedere Vlaamse hogeschool. We leiden professionals op voor een toekomst in het bedrijfsleven, en doen dit samen met de ondernemingen van groot tot klein, van multinational, tot kmo, én met tal van nonprofitorganisaties. Niet alleen zijn deze ondernemingen als werkgevers gretige afnemers van onze junior-collega’s/studenten in de war for talent die vandaag niet aflatend speelt, zij vinden ook alsmaar makkelijker de weg naar onze wetenschappelijke expertise.

We delen onze kennis, en helpen zo deze ondernemingen en organisaties op een laagdrempelige manier om te innoveren op de werkvloer en om hun bedrijfsprocessen te verbeteren. 

Ik ben zeer tevreden met deze nieuwe belangrijke stap van de Vlaamse regering naar een betere kennisontsluiting voor onze KMO’s. en socialprofitorganisaties De toekomst van ons welzijn en onze welvaart ligt immers in hun handen. Want als het goed gaat met onze ondernemingen, dan gaat het goed met onze samenleving.Innoveren is al lang geen privilege meer voor de ‘happy few’,  ook kleinere ondernemingen en organisaties uit het maatschappelijke veld die zelf geen eigen uitgebreide onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling hebben, hebben recht op kennis, én vinden steeds vaker hun weg naar onze hogeschool. Dankzij deze nieuwe financiering, kunnen hogeschoolonderzoekers hun know-how nog dieper laten insijpelen in het Vlaamse bedrijfsleven. Want zeg nu zelf: de naamsbekendheid van je producten of je bedrijf vergroten, de klanttevredenheid verbeteren, je bedrijfsprocessen verbeteren en steeds vernieuwende en performantere producten ontwikkelen, het is de corebusiness voor iedere ondernemer met groeiambities. 

Als hogeschool zijn we de aangewezen partner om KMO’s te helpen met praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. We hebben zoveel verschillende disciplines in huis zonder verkokerd te zijn. Na 15 jaar directeurschap bij Hogeschool PXL stel ik vast dat onze band met het KMO-weefsel alleen maar hechter is geworden. We spreken dezelfde taal, we kennen elkaar als geen ander, en we leren nog elke dag heel veel van elkaar. Vandaag dringt al heel wat nieuwe kennis uit de vele bachelorproeven die onze junior-collega’s/studenten opzetten door tot in de beroepspraktijk. Zo is onze hogeschool niet alleen een talenthub voor toekomstige professionals, maar ook een uitgelezen innovatiepartner om toekomst- en groeigericht te ondernemen én te blijven vernieuwen in een uitdagende economische tijden waarin winstmarges onder alsmaar grotere druk komen te staan. Daarom staan onze onderzoekers ondernemers bij om in hen te ondersteunen bij de effectieve implementatie van vernieuwingen op de werkvloer. 

Dat theoretische academici van universiteiten meer financiering voor fundamenteel onderzoe krijgen is nodig, maar ook de hogescholen verdienen een stuk van de taart. Als hogeschool vertalen we immers academische kennis en theoretische inzichten naar concrete toepassingen en praktijkoplossingen voor KMO’s. We brengen Vlaamse en internationale theoretische kennis zoals van Harvard binnen handbereik. En daar komt het op aan: praten over innovatie is een vak apart, maar innoveren in de praktijk vergt heel wat van een organisatie.

Voor Hogeschool PXL betekent de extra financiering concreet dat we verschillende business developers op pad kunnen sturen om onze expertise nog beter te ontsluiten naar ondernemers in de vorm van no-nonsense direct implementeerbare oplossingen op de werkvloer, gestoeld op praktijkgerichte onderzoeksresultaten. 

Mijn echtgenote vertrouwde me ooit toe dat de term ‘onderzoek’ toch ietwat ongelukkig gekozen is, en wie ben ik om haar tegen te spreken? Hoe meer je onderzoekt, hoe meer nieuwe problemen of vragen je lijkt bloot te leggen. Terwijl we door meer onderzoek net meer antwoorden vinden én oplossingen kunnen bieden. Zeker als we die kennis kunnen helpen ontsluiten, vanuit onze laagdrempelige en multidisciplinaire benadering waarvoor we gekend zijn. Zo dragen hogescholen des te meer bij tot de innovatiekracht van Vlaanderen. 

Ben Lambrechts
algemeen directeur Hogeschool PXL

MEER BLOGS

0.jpg

Blikopener Nieuwsbrief

U wil graag op de hoogte gehouden worden van de activiteiten van Blikopener en nieuws over onderzoek en innovatie? Schrijf u dan in op onze nieuwbrief.


ContactEER Ons

U wil meer weten? U heeft misschien een specifieke vraag of een idee dat u eerder persoonlijk wil bespreken?
Neem dan contact op via onderstaande link.