Blikopener
hogescholen, partners in innovatie

voeding en landbouw

 

Productontwikkeling in de voeding

Om hun toekomst veilig te stellen, dienen KMO voedingsbedrijven regelmatig hun bestaande producten(gamma) in vraag te stellen (spelen deze nog voldoende in op de noden van de consument) en aandacht te hebben voor de ontwikkeling van nieuwe voedingsproducten die inspelen op nieuwe trends en behoeften van consumenten. Er wordt gekeken om producten aan te passen voor specifieke doelgroepen, reststromen uit de landbouw en de verwerkende industrie beter te benutten en bestaande producten aan te passen.

Productontwikkeling op maat van doelgroepen

Iedere doelgroep heeft zijn specifieke noden. Oudere mensen bijvoorbeeld hebben vaak een verminderde eetlust. Doordat ze minder eten, krijgen ze ook minder voedingsstoffen binnen. Daardoor kan ervoor gekozen worden om bepaalde voedingsstoffen (eiwitten, vezels, bepaalde mineralen en vitaminen) in producten sterker te doseren. Anderzijds wijzigt hun smaakvermogen. Ook hier kan ervoor gekozen worden om producten sterker te kruiden. Andere doelgroepen met specifieke noden zijn bijvoorbeeld sporters, kinderen, mensen met kauw- en slikproblemen, …

Productontwikkeling met gebruik van reststromen

De jongste jaren is er steeds meer aandacht om reststromen die ontstaan in de landbouw of in de verwerkende industrie zo hoog mogelijk te valoriseren in de keten van waardebehoud. Dit betekent dat steeds vaker de vraag wordt gesteld om van deze stromen voedingsproducten te maken. In de landbouw zijn deze reststromen bijvoorbeeld te kleine of misvormde groenten en fruitsoorten of gaat het om productieoverschotten. In de verwerkende industrie gaat het bijvoorbeeld om producten waarvan de interne houdbaarheid is overschreden of producten die in de verkeerde verpakking terechtkwamen.

Optimalisatie van producten

Indien een bedrijf nieuwe, verder afgelegen markten wil aansnijden kan het nodig zijn om de houdbaarheidstermijn van zijn producten te verlengen. Er is momenteel de trend om het suikergehalte in onze voeding te doen dalen. Verder is er een steeds grotere groep van consumenten die op zoek gaat naar gezonde of gezondere voedingsproducten. Ook de ecologische voetafdruk of het duurzaamheidsaspect van voeding wint aan belang.

Werkt dit inspirerend?  Aarzel dan niet om ons te contacteren. 




ContactEER Ons

U wil meer weten? U heeft misschien een specifieke vraag of een idee dat u eerder persoonlijk wil bespreken?
Neem dan contact op via onderstaande link.


Blikopener Nieuwsbrief

U wil graag op de hoogte gehouden worden van de activiteiten van Blikopener en nieuws over onderzoek en innovatie? Schrijf u dan in op onze nieuwsbrief.